Vad är sömnlöshet?

Sömnlöshet kan beskrivas som antigen akuta eller kroniska sömnproblem. Akut sömnlöshet varar mindre än en månad och ofta kopplad till stress, fysisk smärta eller missbruk. Kronisk sömnlöshet innebär vanligtvis svårigheter att initiera eller upprätthålla sömn under en period som överstiger en månad och diagnostiseras när sömn är det primära problemet i sig. Även om dessa tidsskillnader är ganska godtyckliga orsakar det trasiga sömnmönstret ofta nöd eller problem med normal daglig funktion.

Sömnlöshet kan öka irritabiliteten, minska kognitiva prestanda, skapa problem med koncentration och upprätthålla överväldigande känslor av trötthet.

Sömnlöshet drabbar människor på tre huvudsakliga sätt:

-svårigheter att somna, även kallad insomnia.

-vaknar upp under natten, även kallad mitten av sömnlöshet.

-vaknar tidigt på morgonen, även kallad terminal sömnlöshet.

Stress och ångest är en vanlig orsak till sömnlöshet, men det är också viktigt att utesluta underliggande fysiska tillstånd som kan bidra till sömnproblem. Det kan göras genom att prata med din husläkare i första hand.

Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara mycket effektiv för att förbättra sömnens kvalitet, konsistens och varaktighet. Där sömnlöshet upprätthålls av besläktade problem med ångest eller depression, har kognitiva och beteendebehandlingar varit särskilt effektiva jämfört med medicinering och andra terapeutiska metoder.

En specifik form av kognitiv beteendeterapi, känd som KBT-I, har utvecklats för att hantera de faktorer som orsakar och upprätthåller sömnproblem. KBT-I har blivit en modern behandling av sömnlöshet, som innefattar stimuli-kontrollterapi, sömnbegränsningsterapi, sömnhygienutbildning, fokus på uppmärksamhet och kognitiv terapi.

Detta kombinerade tillvägagångssätt tillämpar praktiska förändringar i sömnmiljön, med evidensbaserade kognitiva och beteendemetoder som är utformade för att förändra tankar, regler och antaganden som utlöser och upprätthåller sömnproblem.